Demo Blog

BILA AIR ITU MENITIS

by URUSETIA RAKAN MASJID SULTAN BADLISHAH on Nov.22, 2009, under

     Terasa ada kekuatan di sebalik kelemahan.Hati terasa dingin bila waktu yang ditunggu telah tiba.Kaki terus melangkah menuju ke destinasi yang telah dirancang.Hati bagaikan ditarik oleh magnet yang kuat kuasanya.Tapi,antara negatif dan positif...hatiku lebih tertarik dengan yang terbaik.Akal terus berfikir..Mata terus melihat keindahan malam..Telinga terus mendengarkan bunyian asli yang lahir dari bunyian alam.
Ya ALLAH,betapa tak terhingganya nikmat yang ENGKAU berikan kepada makhlukMU..tak terdaya untuk aku menghitungnya..ya,memang benar..manusia tidak pernah bersyukur melainkan amat sedikit daripadanya.Bintang yang bercahaya di dalam pekatan malam membuatku terpana seketika.
Ya ALLAH,bagaimana dengan hatiku???masih ada cahayakah di dalamnya???Hatiku mula sakit..jantung seakan luruh..darahku mula turun naik...langkah semakin laju seperti lajunya angin yang berlalu.
     Destinasi yang ingin ku tuju seakan-akan memanggilku.Sabar duhai hati..tenang sang jiwa.Sepanjang perjalanan yang ku tempuh,ditemani dengan kalimah Allah.Bibirku tak pernah lekang dari menyebut namaNYA kerana aku tahu hati ini akan semakin layu tanpa siraman air zikir dan aku tahu bahawa ALLAH bersamaku.
     Rindu yang ku rasa seakan diterima.Kaki sudah terpacak di sini membuatkan langkahku terhenti.Akhirnya,bagaikan seorang kekasih yang ingin bertemu dengan pasangannya.Kakiku terus menaiki tangga.Satu,dua,tiga...MasyaALLAH..andai saja aku berzikir kepadaMU.Daripada mengira bilangan anak tangga,lebih baik aku menyebut nama pencipta..suara yang muncul dari bibirku seakan bunyi kicauan burung nuri.
Mataku teralih kepada seorang muslimat.Alhamdulillah,ada juga yang akan menjadi temanku malam ni.Senyuman yang paling indah ku ukirkan untuknya dan Alhamdulillah..senyuman di balas dengan senyuman."Assalamualaikum?"tanganku mula berjabat dengan tangannya.
"Waalaikumussalam,anti tidur di sini ke malam ni?tanya sahabat yang baru aku kenal tadi.
"Insyaallah,hajatnya begitulah.sebuah senyuman ku ukir kembali."Disitulah kami berkenalan dan berborak.Tapi ku masih ingat apa agendaku yang sebenarnya.Selesai berkenalan,aku meminta izin untuk ke tandas.Pili paip ku buka.Sekadarnya sahaja.ALLAH tidak sukakan pembaziran kerana pembaziran amalan syaitan.Paip air ku buka dengan perlahan.Setiap anggota wajib,ku sapu dengan air.Lagipun air wuduk bukan untuk mandi atau basuh..tapi air wuduk adalah meratakan.Meratakan bahagian yang wajib kena air.Usai saja ambil wuduk,kaki ku terus mendekati sejadah panjang.
Ku lihat temanku sedang membaca ayat-ayat Al-Quran.Indah sungguh suaranya.Hati yang tadi gelisah menyebabkan tangan terus menyarungkan kain telekung.Solat sunat 2 rakaat ku lakukan dan sesudah itu tiba waktu untuk mambaca Al-Quran.Ku pilih surah Al-Mulk.Sebaris demi sebaris aku membacanya.Mata yang tadi segar dengan air wuduk seakan tertutup.Arhhhgg!!!hati menjerit.mulut terkunci.dan mata kian terpejam sedangkan Al-Quran tetap dalam pangkuan.Lena aku dalam keletihan yang panjang.
     Tidur terganggu kerana telifon mula menggetar dengan irama nasyid.Bingkas aku bangun dan melihat temanku masih lagi tidur.dengan langkah yang berat,aku mendekati dan mengejutkannya."teriama kasih kerana mengejutkan ana"katanya sambil tersenyum."ayuh sucikan badan,kita buat qiamullail malam ni."lalu aku menarik tangannya menuju ke tandas.
Sempat aku melihat jam..detik menunjukkan pukul 4.30 pagi.Selesai membersihkan badan,aku melakukan solat sunat.Pagi yang dingin itu membuatkan aku semakin rindu untuk bersamaNYA..semakin gementar untuk bersamaNYA..dan saat akhir untuk itu aku mulai berdoa..aku solat sendirian kerana aku rasa lebih khusyu' begitu.Bibirku mula berbicara..hati yang terlalu rindu merintih dengan dahsyatnya.Tiba-tiba air mata yang tadi berlopak di birai mata..kini mengalir keluar menjadi kali di pipi..
"YA ALLAH,ampuni dosa-dosaku,ampuni dosa kedua ibu-bapaku,ampuni dosa keluargaku,ampuni dosa sahabat-sahabatku.
YA ALLAH,Terangilah hatiku yang kian gelap.Ampuni jiwaku yang semakin jauh dari mengingatimu.
YA ALLAH..pandanglah aku yang hina ini YA ALLAH....!
YA ALLAH,jiwa yang penuh dosa dan noda ini datang kepadaMU.Hanya kepadaMU aku memohon.Tiada tempat lagi untukku meminta pertolongan selain ENGKAU.Hanya ENGKAU yang layak aku sembah.
YA ALLAH,ampuni aku yang hina ini..ampuni aku YA RABB!!!ENGKAU memberi nikmat kepadaku..tapi aku membalasnya dengan melakukan kemungkaran kepadaMU..Ampuni aku wahai Penciptaku..!!!"pipi terus dihujani dengan air mata..
itulah air mata yang penuh dengan noda dan dosa...mataku memandang sejadah,tunduk layu mengenang dosa-dosa lalu.Bagaikan air hujan..begitulah juga dengan air mataku.Aku menangis sepuas-puasnya kerana itu tujuan sebenar aku mahu ke sini.Aku tersungkur lalu sujud buat penciptaku.Aku mencintaiMU..aku merinduiMU..redhalah aku dalam beramal kepadaMU..bibir ku seakan-akan berbisik..Kitab yang suci itu ku baca dengan air mata yang mengiringi..Aku hina YA ALLAH..tangisan terhenti saat temanku memelukku.."Sabar ya zumala'ii.Sesungguhnya ALLAH itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang..Allah juga Maha Mendengar lagi Maha Melihat"Sungguh nikmat rasanya selepas meluahkan segalanya kapada Pencipta..dan aku yakin bahawa ALLAH mendengar apa yang aku rintihkan..Semoga ALLAH mengampuni ku dan sahabat-sahabat sakalian.

0 ulasan more...

0 ulasan

Post a Comment

Search

Powered by Blogger.

Looking for something?

Use the form below to search the site:

Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!