Demo Blog

Geniuskah anda?

by URUSETIA RAKAN MASJID SULTAN BADLISHAH on Nov.22, 2009, under







Pepatah daripa thomas edison berbunyi ` genius is one percent inspiration and ninety nine percent persperation'. sekiranya itu benat,kita semua mempunyai potensi menjadi seorang genius

bagaimana?

tidak susah yang dijangkakan. Dengan hanya mengikut tiga perwatakan seorang genius, anda juga boleh menduplikasi diri anda menjadi genius

Perwatakan genius 1


        Seseorang yang genius mempunyai daya fokus yang amat tinggi. Apabila berdepan sesuatu kerja, masalah atau isu, pemikiran yang tajam diletakkan pada tahap 100% bagi menyelesaikan masalah itu. Lagi hebat kita fokus dalam sesuatu isu lagi hebat dan kreatif kita dalam menyelesaikan masalah.

asas kepada fokus yang tinggi adalah dengan menetapkan matlamat dalam apajua perkara tanpa memikirkan perkara lain.

Melalui penulisan, sesuatu matlamat yang ditulis akan menjadi lebih jelas malah kita mampu menjadikan semua perkara yang rumit kepada yang simplistik dan sistematik.

Perwatakan genius 2

        Seorang genius mempunyai kaedah dan cara yang sistematik dalam menangani masalah. Dalam erti kata lain seorang genius membuat perancangan yang rapi. Perancangan yang rapi bermula dengan anda menulis diatas kertas dengan mengikut autoriti.

Cara mudah dalam teknik ini ialah dengan menyenaraikan apa sahaja perkara yang ingin dilakukan serta diletakkan kualititatif prioriti A-B-C-D. Pada perkara yang dinilaikan prioritinya adalah A maka harus dilakukan terlebih dahulu tanpa melibatkan perkara prioriti B,C atau D.

jika ini anda mampu lakukan tidak mustahil perkara serumit manapun anda mampu mengaturnya


Perwatakan genius 3

       Seorang yang genius mempunyai minda yang terbuka ( open- minded ). Dalam erti kata lain, anda sedia menerima idea-idea yang baru dan tidak menutup fikiran. Ini tidak bermaksud anda harus menerima tanpa memikirkannya maka nilaikan dengan ilmu bukan dengan nafsu.

Thomas Edison ada menyatakan ' the greatest invention in the world is the mind of child ' . anda faham akan maknanya? bayi yang sedang membesar tidak meletakkan had pada pemikiran mereka. Bebaskan pemikiran kita dan jangan meletakkan had terhadap apa yang kita boleh capai.

semoga kita menjadi seorang yang genius tidak kira dalam apa sahaja pekerjaan yang kita lakukan
0 ulasan more...

0 ulasan

Post a Comment

Search

Powered by Blogger.

Looking for something?

Use the form below to search the site:

Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!